Conferenties

Miniconferentie Gamification

Wegens groot succes organiseert Bètapartners opnieuw een miniconferentie gamification en game-didactiek op woensdag 18 april 2018 voor alle bètadocenten.

Gamification is een relatief nieuwe ontwikkeling in het onderwijs waarbij spelelementen worden toegepast om je lessen leuker en effectiever te maken. Leerlingen raken door het spelen meer gemotiveerd hun lesstof door te werken en docenten hebben door goed kijken en luisteren tijdens het spel de kans om misconcepten vroegtijdig op te sporen en te behandelen.

Vorig jaar heeft Bètapartners in samenwerking met Jan Willem Huisman, Martijn Koops en Sander Bons een miniconferentie Gamification georganiseerd. Binnen de kortste keren liepen de workshops helemaal vol.
Dit jaar gaan we verder met het thema aan de slag en zal er aanbod zijn voor zowel docenten die relatief onbekend zijn met gamification in de klas alsook voor docenten die er al ervaring mee hebben. Martijn Koops, lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht en auteur van het boek Gamedidaktiek verzorgt voor ons de openingslezing. Daarna gaan jullie zelf aan de slag met het toepassen van gamification bij het ontwerpen van een les, in een workshop naar keuze.

Er worden tenminste drie workshops aangeboden, gegeven door Martijn Koops en Gerben Bakker – promovendus gamedidaktiek TU Delft en samen met Stijn Folkerts in de mannen van het YouTube-kanaal ‘Boemlauw Natuurkunde’ – en Bart Giethoorn – docent natuurkunde op het Lentiz Reviuslyceum in Maassluis en freelance gamification specialist.
De workshops zijn geschikt voor docenten die zich voor het eerst willen oriënteren op gamification in de klas, maar zeker ook voor de docenten die al meer ervaring hebben met dit spelconcept.
Na afloop van de workshops wordt er een gamification markt georganiseerd. Professionals en docenten met ervaring op dit gebied staan klaar om hun best practices met jullie te delen. Dit is de ideale gelegenheid om informatie en ervaringen uit te wisselen en nieuwe, gelijk toepasbare, ideeën op te doen.

Lezing – Gamedidactiek, het hoe en waarom van spellen in de les – Martijn Koops
Martijn Koops is expert gamedidaktiek en de auteur van het boek Gamedidactiek. Hij kent als geen ander de kracht van spellen als communicatiemiddel. Iedere boodschap vraagt om een ander soort spel. Als Gamedidacticus houdt Martijn ervan om games te ontwerpen voor uiteenlopende toepassingen. Overal ziet hij mogelijkheden om games in te zetten, en hij deelt deze kennis graag; met iedereen die het maar wil horen. Koops is ervan overtuigd dat de wereld er baat bij heeft als we in onze communicatie vaker gebruik maken van de games. Zo kunnen we niet alleen begrippen en kennis maar ook ervaringen en bewustzijn op een gestructureerde manier delen. Martijn is docent aan de Hogeschool Utrecht en past games en gamification in al zijn lessen toe.
In zijn lezing licht Martijn toe hoe je games kunt inzetten om dingen uit te leggen, overtuigingen en onbewuste kennis zichtbaar te maken, of gewoon om een saaie klus leuker te maken. Hij zal de verschillende typen games en gamification naast elkaar zetten en voorbeelden geven van specifieke toepassingen

Workshop 1 – Het gamificeren van een les – Martijn Koops
In deze workshop ga je aan de slag met de eerste stappen van het gamificeren van een les. Martijn houdt niet zo van ideologische vergezichten. Zijn doel is om je te inspireren en handvatten te bieden om zelf, de volgende dag, gelijk aan de gang te gaan. Zijn motto: Doen is de weg.

Workshop 2 – Autonomie-ondersteunende gamification – Gerben Bakker
Gerben Bakker doet onderzoek naar manieren om gamification op een autonomie-ondersteunende manier in te zetten in het onderwijs. Vaak zijn vormen van gamification erop gericht de docent controle te laten uitoefenen op de klas en leerlingen bepaald gewenst gedrag te laten vertonen. Uit de theorie blijkt echter dat overmatige controle nu juist de autonome motivatie van leerlingen ondermijnt. Tijdens deze workshop gaat Gerben in op de theorie achter games en motivatie. Samen bekijken we hoe we die kennis in kunnen zetten om de motivatie en autonomie van de leerlingen te vergroten en ruimte kunnen creëren voor differentiatie binnen de les. Het is de bedoeling dat je deze kennis direct in de praktijk brengen, dus je wordt verzocht om een leerboek mee te nemen van een klas naar keuze. Een laptop is handig, maar niet noodzakelijk. Je gaat direct aan de slag met autonomie-ondersteunende gamification!

Workshop 3 – Advanced gamification – Bart Giethoorn
In deze workshop gaan we na een korte review van de basisprincipes aan de slag met wat diepere onderwerpen. We gaan in ieder geval kijken naar:
– het octalysis framework voor gamification, en wat dat zegt over urgente- en niet-urgente motivatiefactoren
– het effectief en sociaal veilig inzetten van competitie
– het gebruik van rollen (zowel functioneel als verhalend) in groepsopdrachten
– het aanbrengen van betekenisvolle keuzes voor de leerling
Verder kijken we vooral naar wat voor behoefte er is in de groep. Vanzelfsprekend zit de workshop vol met voorbeelden en interessante werkvormen, zodat je je geen minuut hoeft te vervelen en snel de opgedane ideeën kan toepassen.
Voor deze workshop is het prettig als je al enige ervaring hebt met het toepassen van spelprincipes in de les, maar je hoeft echt nog geen expert te zijn.
We gaan er in ieder geval iets moois van maken!

Programma:

15:45 u Inloop met koffie en thee
16:15 u Lezing door Martijn Koops
17.00 u Keuzeworkshops op verschillende niveaus: voor de ‘nieuwkomers’ en voor de ‘gevorderden’. Workshopleiders zijn Martijn Koops, Gerben Bakker en Bart Giethoorn.
18:00 u Diner
18:30 u Vervolg keuzeworkshops
19:30 u Uitwisseling best practices op gamification markt
20:15 u Einde

De inschrijving is gesloten.