Netwerkbijeenkomsten

Netwerkbijeenkomst TOA’s voor TOA’s – Bezoek Kaj Munk College

Op 6 februari 2019 nodigen de TOA’s van het Kaj Munk College onze TOA collega’s graag uit voor een inspirerende middag. We hebben diverse workshops waar uit gekozen kan worden, een kleine rommelmarkt en het rondje kabinetten zal ook niet ontbreken. Als afsluiting is er een maaltijd.

Welke workshops kunnen jullie verwachten:

1.  Positief orde houden in de groep door Sandra Elzinga (Ronde 1)

Voor optimaal leren is een veilige en positieve leeromgeving voor leerlingen belangrijk. Degene die voor de groep staat heeft daar invloed op. Maar hoe doe je dat nou? In de workshop bespreken we 6 tips die je kunt gebruiken om een goede sfeer in de groep te krijgen. Deze tips gaan bijvoorbeeld over houding, woordgebruik, soort opdracht, corrigeren enz. Deze praktische tips helpen je om een steeds betere leeromgeving voor leerlingen en voor jezelf te creëren.

2. Meten met de datalogger labquest door Anne Topma (Ronde 1)

Anne gaat diverse metingen doen op zowel biologie, scheikunde als natuurkunde gebied. Meting fotosynthese met spinazie en spirometer, M&M ’s met de spectrofotometer, Na acetaat uitkristallisatie vervolgen met camera en temperatuur sensor, videometingen met logger pro en grafische meetapplicaties. Handig is om voor deze workshop een mobiel of tablet met downloadmogelijkheden mee te nemen.

3. Coach 7 tips en trucs door Raoul Kuiper (Ronde 1+2)

Tijdens de workshop Coach7 kunnen TOA’s elkaar tips en trucs leren.
Het verzoek is om voor 15 januari een concrete vraag in te sturen naar kuiper.r@berger-sg.nl van een proefje wat je beter of handiger zou willen. Of überhaupt nog nooit gedaan hebt.
Graag erbij vermelden welke sensor je erbij nodig hebt, en of je die zelf eventueel mee kunt nemen.
Na een zeer korte algemene inleiding gaan we zelf aan de slag.
Graag pen en papier meenemen.

4. Prikkelende practica buiten het boekje door de TOA’s van het Kaj Munk College (Ronde 1+2)

Hierbij staan er een aantal practica die niet in de boeken staan maar wel erg leuk zijn om mee kennis te maken. Zoals:
Het tweede leven van een microwellplaat. Na een Elisa practica houden wij de microwellplaten over. Met wat simpele vloeistoffen maken wij er weer een nieuw en leerzaam practicum van. Het systeem blijft hetzelfde de opdrachten kunnen steeds verschillen.
Het kaapsviooltje nader bekeken. Bij het Kaaps Viooltje zijn veel gespecialiseerde celtype met behulp van eenvoudig te maken preparaten onder de microscoop  waar te nemen. Waaronder, huidmondjes in het blad, verschillende trachomen waaronder met plasmastroom aan de bloem en blad, spiraalvaten in de stengels, stuifmeelkorrels, en osmose in het bloemblad.
Temperatuur zichtbaar maken synthese van een thermometer met vloeibare kristallen. Soms zijn kleuren geen pigmenten maar ontstaan door interferentie. De fase van deze vloeibare kristallijne  stof is temperatuur afhankelijk.
Kleuren als een vlinder ook hier gaat het om kleuren ontstaan door interferentie. Dat het om structuurkleuren gaat is op een eenvoudige manier te demonstreren.
Bang voor water hydrofyl of hydrofoob, de natuur heeft daar prachtige oplossingen voor die we mooi zichtbaar kunnen maken.
Flipperkast met licht en geluid, een vakoverstijgend project. Bij het vak Techniek of Handvaardigheid leren de leerlingen een flipperkast maken en deze te voorzien van licht en geluid. Leerdoelen: meten, zagen, schuren, boren en bevestigen. De theorie bij het vak Natuurkunde leren ze toe te passen in de praktijk. Het licht en geluid is een combinatie van een parallel en seriële schakeling. Leerdoelen: inzicht krijgen in de werking van een stroomkring, strippen elektradraad, werken met kroonsteentjes, eventueel solderen.

5. Videogames als practicum door Ivo Winnubst (Kaj Munk College) (Ronde 1+2)

De gemiddelde videogame is tegenwoordig een vrijwel natuur getrouwe simulatie van de werkelijkheid, en dat geeft de mogelijkheid om natuurkundeproeven te doen op plaatsen en in situaties waar je in het dagelijks leven niet zo snel in verzeild zal raken.
In plaats van nuttige, maar erg saaie opgaven in het boek, bijvoorbeeld over een autorace of een landing op de Maan, kun je het met een hand vol computerspelletjes en eventueel een VR bril allemaal ook echt uitproberen!

Verder hebben wij een rommelmarkt met wat oude spullen waar wij afscheid van willen nemen en waar een ander misschien nog wel blij mee is. Deze kun je op de dag zelf meenemen dus neem eventueel een sterke tas mee.

13.40 – 14.00 u     Inloop met koffie/thee
14.00 – 14.05 u     Introductie
14.05 – 14.30 u     Sandra Elzinga Autonomie in het practicum
14.30 – 15.30 u     Workshopronde 1 (keuze uit 5)
15.30 – 16.30 u     Koffie thee /rondje kabinetten /rommelmarkt
16.30 – 17.30 u     Workshopronde 2 (keuze uit 3)
17.30 –                   Afsluiting met maaltijd