12 nov: Terugblik op de workshop Gamification

Afgelopen 1 november kwamen op de VU 18 nieuwsgierige deelnemers en 1 zeer enthousiaste workshopleider bij elkaar voor de workshop gamification. Gamification? In de woorden van workshopleider Bart Giethoorn “gamification is kijken naar wat spellen zo boeiend maakt − en die elementen gebruiken voor je lesontwerp”.

Met een ongelofelijke hoeveelheid enthousiasme en practice what you preach zeer hoog in het vaandel sommeerde Bart ons om groepjes van 4 te vormen. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk en voor we goed en wel onze thee op hadden, zaten we al in de eerste competitie: schrijf in 60 seconden zoveel mogelijk aspecten op die voor jullie spellen boeiend maken. Samen spelen, strategie, winnen, in een verhaal opgaan en leren waren slechts een paar van de vele elementen die werden genoemd en al deze aspecten zouden we deze avond ook zelf ervaren!

Hoe komt het dat sommige leerlingen in de les geen 5 minuten hun aandacht erbij kunnen houden, maar wel urenlang geconcentreerd een spel kunnen spelen? En hoe kunnen we diezelfde spelprincipes gebruiken om ons lesontwerp te verbeteren? Bart categoriseerde de spelelementen in 5 groepen: keuzes, feedback, groei, contact en betekenis. Bij elke categorie gaf hij zelf-ontwikkelde spellen als voorbeeld en deelde zijn ervaring als docent. Dat maakte het heel tastbaar!

Met de quote van Confucius ‘Weten wat juist is en het niet in praktijk brengen, is gelijk aan gebrek aan moed’ kondigde zich het werkelijke spel van die avond aan. Het licht ging uit, de muziek aan, Operatie Schoolbord werd ingeleid door een vurige introductie van de spelleider. De strekking van het verhaal was dat wij als docenten met lede ogen aan moesten zien hoe ons huidige schoolsysteem leerlingen in lusteloze zombies veranderde, dat we daar verandering in moesten brengen door gamification toe te passen in ons lesontwerp, en dat we ook nog op overtuigende wijze ons ontwerp moesten kunnen pitchen voor de schooldirecteur.

Elke groep kreeg vier rollen, de team leader, writer, artist en speaker. Elke rol had een taak en een superpower. Elk team kreeg een lesonderwerp en een gamification concept om te verwerken in hun lesontwerp, bijvoorbeeld ‘ethische aspecten rondom kernenergie’ en ‘directe feedback’. Het ontwerp moest worden uitgebeeld op een poster door de writer en de artist en tot slot gepitcht door de speaker. Het idee, kwaliteit poster en kwaliteit pitch werd beoordeeld door de gamemaster. Het werd een knallend succes. Wat een prachtige ontwerpen in slechts 30 minuten!

Na de design challenge gingen we verder met zelfbeschikkingstheorie en het concept flow en tussendoor werd er telkens een ronde gespeeld in de voortdurende competitie. De avond duurde uiteindelijke veel te kort. Het enthousiasme in de groep was groot en de vraag om een vervolg veelvuldig aanwezig. We gaan kijken hoe we daar gehoor aan kunnen geven. To be continued.

Ben je nieuwsgierig geworden door dit verhaal en zou je ook met het onderwerp aan de slag willen? Stuur een mailtje, dan helpen we je verder!